De tering naar de nering zetten, dat is mijn motto

Lees het verhaal van Piet Zevenbergen (78), voormalig hoofd van de keuken bij verpleeghuis Waerthove in Sliedrecht

De gevolgen van jarenlang niet indexeren

Piet Zevenbergen, voormalig hoofd van de keuken bij verpleeghuis Waerthove in Sliedrecht.

Oudere gepensioneerden, zoals Piet Zevenbergen, merken de gevolgen van het jarenlang niet indexeren steeds meer in hun portemonnee. “Ik ga niet meer op vakantie en heb de auto de deur uitgedaan.”

“Financieel gezien was 2018 een zorgelijk jaar, net als de jaren ervoor. Ik ging in 2006 met pensioen. Twee jaar later brak de crisis uit en sindsdien is mijn pensioen – ik ben alleenstaand – min of meer hetzelfde gebleven. Terwijl alles wél veel duurder is geworden.”

“Het gaat niet alleen maar om geld, maar ook om waardering”

“De tering naar de nering zetten; dat is het motto waarmee ik ben grootgebracht. Dus ga ik niet meer op vakantie, ben ik gestopt met roken en heb ik de auto de deur uit gedaan. Ondertussen hoor ik onze premier verkondigen dat het zo fantastisch gaat in Nederland. Ook dat frustreert me. En wij gepensioneerden dan? Wij teren alleen maar in, omdat ons pensioen niet wordt geïndexeerd. Sterker nog: er hangt nu een dreiging boven ons hoofd van een korting op de pensioenen. En dat terwijl er veel geld in kas zit bij pensioenfondsen. Maar omdat de regering en De Nederlandsche Bank meewerken aan de lage rente, zijn de fondsen aan handen en voeten gebonden. Voor ouderen is dat heel teleurstellend. Veel gepensioneerden voelen zich niet vertegenwoordigd bij de overheid, vakbonden en in de media. Zij kunnen maar nauwelijks financieel rondkomen. Er wordt teveel naar de rijkere gepensioneerden gekeken.”

“Mijn hoop is gevestigd op een nieuw pensioenakkoord. Daardoor komt er hopelijk ruimte om de pensioenen eindelijk te indexeren. Het gaat me niet eens alleen om het geld. Het gaat ook om waardering. Ik heb 43 jaar hard gewerkt en daar mag best iets tegenover staan. Maar eerlijk is eerlijk: als ik naar andere fondsen kijk, ben ik met PFZW nog heel goed af.”