De balans tussen werk en privé is steeds belangrijker

Lees het verhaal van Mickey Hardick (55),
OK-assistent/programma-coördinator bij ziekenhuis Tergooi in Hilversum/Blaricum

Als de jaren in dit zware beroep gaan tellen

Mickey Hardick, OK‑assistent/ programma-coördinator bij ziekenhuis Tergooi in Hilversum/Blaricum.

Hoe lang houd je dit zware werk nog vol? OK-assistente Mickey Hardick vraagt het zich regelmatig af. “Ik merk dat de nachtdiensten steeds meer hun tol eisen.”

“De werkdruk is bij ons nooit extreem hoog geweest. Onze afdeling kampt gelukkig niet met een structureel te lage bezetting. Als dat gebeurt, huurt het ziekenhuis meteen tijdelijk extra mensen in. Maar het blijft wel een feit dat OK-assistent een zwaar beroep is. Zowel fysiek als mentaal. We draaien diensten van twaalf uur, staan vaak urenlang en moeten veel tillen. Patiënten, maar ook zware OK-materialen. Ik merk dat de nachtdiensten steeds meer hun tol eisen. Daarnaast maken we heftige dingen mee. Mijn oudere collega’s en ik stellen elkaar regelmatig de vraag of wij dit werk volhouden tot ons pensioen, hoezeer we ook van ons werk houden.”

“Misschien is deeltijdpensioen op termijn een optie”

“Een paar jaar geleden ben ik ernstig ziek geweest. Daardoor sta ik nu anders in het leven. De balans tussen werk en privé is nu nog belangrijker. Ik kan er bijvoorbeeld voor kiezen om over een paar jaar bij een privékliniek te gaan werken. Dat is óók aanpakken, maar zonder nachtdiensten. Overigens staat in onze cao dat ik vanaf mijn 58e sowieso geen nachtdiensten hoef te draaien. Verder is deeltijdpensioen op termijn misschien een optie, al heb ik me daar nog niet in verdiept. Het zal natuurlijk financiële gevolgen hebben. Gelukkig heb ik een partner die eventueel een financieel vangnet kan zijn. Dat maakt die keuze wel gemakkelijker, denk ik.”

“Vooralsnog heb ik het hier uitstekend naar mijn zin. Positief is dat het ziekenhuis nu gaat onderzoeken of de fysieke belasting op de OK niet beter kan. Waarschijnlijk krijgen we komend jaar een training hoe we ergonomisch verantwoorder kunnen werken. Een gunstige ontwikkeling.”