Met goeie mensen kun je toveren

Lees het verhaal van Ben de Koning, bestuurder van de Frankelandgroep Schiedam

Zo maak je het verschil als werkgever

Ben de Koning, bestuurder van de Frankelandgroep uit Schiedam.

Een hoge cliënt- en medewerkerstevredenheid en een laag ziekteverzuim. Met zulke scores is de Frankelandgroep uit Schiedam al voor het derde jaar op rij gekozen tot Beste werkgever in de categorie ‘Verzorgingshuizen, verpleeghuizen en thuiszorg’. Wat is het geheim achter dit succes? “We geven aandacht aan de echt belangrijke stakeholders: onze cliënten en onze medewerkers”, aldus bestuurder Ben de Koning.

“2018? Dat was voor ons weer een topjaar. We willen bij de beste werkgevers horen in onze categorie. We doen voor het derde jaar op rij mee en zijn drie keer 1e geworden. Met het laagste ziekteverzuim (steeds onder de 4%) staan we voor het zesde jaar op rij in de top 3. We moeten het verschil maken met onze medewerkers, want met goeie mensen kun je toveren. Dat lukt ons door hen te betrekken bij alles wat we doen en hen optimaal te begeleiden. Daardoor hebben we geen personeelstekort. Iedereen ziet onze successen en daardoor is er genoeg instroom.”

“Zeg ja of nee, maar nooit: daar moeten we over nadenken en komen we op terug.”

“We doen nooit blind wat de overheid voorschrijft. Zeggen ze links, dan is het vaak beter om naar rechts te gaan. We hebben – toen we in 2001 verpleeghuis werden - tegen het advies van de overheid in gekozen voor eenpersoonsappartementen met een eigen badkamer. Zo hebben we ook een zwembad, fitnessruimte en keuken gebouwd.”

“In plaats van op ‘regeltjes’ te letten, luisteren we liever heel goed naar wat onze cliënten willen. Bij onze medewerkers draait alles om het niet beschamen van hun vertrouwen. Behandel hen zoals je zelf behandeld wilt worden, is ons motto. Geef duidelijkheid, zeg ja of nee, maar nooit: daar moeten we over nadenken en komen we op terug.”

“De oudere medewerkers zijn vaak sleutelfunctionarissen, onze cultuurdragers, die maken we belangrijk. We stimuleren hen onder andere om gezond te leven. Na een voorlichtingsessie van PFZW zeggen ze vaak: goed om te horen wat er kan met deeltijdpensioen of eerder stoppen. Ik heb dus mogelijkheden om af te bouwen of te stoppen als het niet meer gaat. Ik kan eruit, maar het hoeft niet. Dat geeft lucht en vrijheid in je hoofd en dan kun je zonder tobben lekker doorwerken. Natuurlijk zijn er collega’s bij wie het op een bepaald moment niet meer gaat. Maar we hebben hier ook veel mensen ouder dan 66 van wie we het contract steeds met een jaar verlengen. We hebben pas afscheid genomen van een collega van 72 jaar!”